Friday, February 17, 2017

#zloveverses Al- Takathur

Bismillahirrahmanirrahim😉
Jadinya untuk first surah or love verses yg saya nak share adalah surah al- Takathur, surah no 102, Juz no. 30 and ada 8 ayat yg diturunkan di Makkah.

Kenapa pilih surah ni, boleh tak ckp random.Allah takdirkan untuk mula Dengan surah ni yg Bila aku belek belek asyik Keluar surah ni je, so maknanya apaa. 😝😝

Well, surah at Takathur adalah surah tentang bermegah megahan yang kata lainnyaa orang yg sombong Dengan harta kekayaan Dia, yang focus hidupnya adalah Dengan kemewahan.  Dia sibukkan diri Dia untuk mencari keuntungan, harta dgn niat untuk org pandang Dia tinggi. Ala maksudnya mcm Kau Kerja sungguh sungguh tu untuk dpt 'nama' pangkat Dan harap Kau disanjung tinggi oleh orang ramai, and Bila Kau ke mana mana orang kagum yg teramat Dengan kekayaan Dan kejayaaan Kau and Kau sangat amat Bangga Dengan apa yg kau capaikan Dan menunjuk nunjuk.
Amboi,Panjang pulak penerangan pasal kemegahan hidup ni, point asal tak sampai lagi. 😂
Basically, Surah At-takathur ini mencela org yg  disibukkan dgn kemewahan ini lah Dan akan diperingatkan segala hasil titik peluh, kekayaan yang Dia dapat masa Kat dunia dulu, and setiap nikmat yg diperoleh akan ditanya masa kiamat nanti.

Surah ini fokusnya pada org yg Bangga Dengan harta, anak anak, pangkat Dan pengaruh yg dia ada sampai lupa untuk taat Dan ibadah pada Allah, Dan lalai siapa pemberi rezeki sebenarnya, Diorang ni yg mcm my wealth, my effort lah. Lupa pada Dia yang memberi Dan lupa tujuan sebenar manusia itu dicipta. Tersasar tujuan yg di mana di dunia ini, untuk kita kumpul bekalan di akhirat nanti.Allahu. Moga Allah jauhkan daripada sifat sifat yg mcm ni.

My fvrt LV: Ayat No.5 ; Sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui- (apa yang kamu akan hadapi) - Dengan pengetahuan yang yakin tentulah kamu akan mengerjakan perkara perkara yang akan menjadi bekalan kamu untuk Hari akhirat.

Tu lah serba sedikit yg aku phm psal surah ni, inginku tegaskan yang Banyak lagi penerangan yang lebih Jelas tentang surah surah di Al-quran yang korang boleh cari kitab kitab or buku buku. Post post yg disertai #zloveverses hanyalah untuk pembelajaran sang izzati yang sedang berusaha untuk menambahbaikkan dirinya, Dan hanya menggunakan Rujukan Utama iaitu, Al-Quran kitab Dari Nabi Muhammad s.a.w. 😊 Nervous kita.

Bagi knowledge seeker,if ada masa yang lapang yang Nak tahu lebih mendalam tentang surah surah ni boleh join class orang yang lebih berkelayakan Dan berillmu dalam bidang ini. Okay.

let's spread the love 😉😉😉

No comments:

Senyum

 Lihat aku pada post sebelum ini. Pastinya kala itu aku sedang kecewa. Mungkin. Bersyukur aku kerana Tuhan itu Maha Kasih. Beri aku lupa den...